Žáci 5.B se v hodině matematiky věnovali římským číslicím.
Nejprve museli vyluštit matematickou šifru a odhalit onen záhadný pojem – chronogram. Na historických budovách, podstavcích soch či sloupů bývají různé nápisy. Tyto nápisy v sobě ukrývají letopočet – například rok postavení budovy, sochy nebo nějaké významné události z historie.
Velká písmena v nápisu představují římské číslice, které jsou klíčové k rozluštění chronogramu. Výpočet chronogramu spočívá v sečtení všech číslic dohromady, při čemž není důležité jejich pořadí.
Po rozdělení do skupin dostali za úkol vypsat z obrázků a textů na nich, kolikrát se uvedená písmenka (římské číslice) v chronogramu objevují. Poté vynásobili počet výskytu písmenek hodnotou římské číslice. Po sečtení jednotlivých výsledků získali datum vzniku památek zobrazených na obrázcích. Zjistili, kdy byla postavena kašna Parnas a Morový sloup v Brně a sochy svatých na Karlově mostě.
Na závěr se pokusili vytvořit vlastní chronogram, do kterého zašifrovali rok svého narození nebo jiný letopočet.
Mgr. Lucie Kovařčíková